عنوان پروژه: سالن تعمیرات لندینگ گیر و خط پروازی هواپیمایی ماهان

  • نام پروژه: سالن تعمیرات لندینگ گیر و خط پروازی هواپیمایی ماهان

  • کاربری: صنعتی

  • آدرس: تهران ، فرودگاه مهر آباد ، سالن تعمیرات خط پروازی شرکت هواپیمایی ماهان

پیشرفت فیزیکی پروژه: 100%

با توجه به تحریم های بین المللی مبنی بر عدم ارائه خدمات فنی و تعمیراتی به شرکت های هواپیمایی ، از جمله تعمیرات ماهان با توجه به توان نیروهای متخصص داخلی تصمیم به احداث آشیانه تعمیرات لندینگ گیرهای هواپیما نمودند ، لذا پس از مذاکرات مربوطه کل عملیات اجرائی و تأمین تجهیزات و مصالح به شرکت مهندسی اهرام واگذار گردید. این پروژه در زمینی به مساحت 26000 متر مربع در مدت 18 ماه از تاریخ 1/1/93 آماده بهره برداری گردید.

لذا می توان از این پروژه به عنوان یک پروژه صنعتی ملی یاد نمود چراکه علاوه بر اشتغال زایی مشکل بزرگی را از صنعت هواپیمایی کشور برطرف نموده است .

این مجموعه متشکل از چهار بخش عمده می باشد که عبارتند از :

الف) بخش خط پروازی

ب) سالن تعمیرات لندینگ گیر

ج) بخش Cargo

د) محوطه رمپ

در ذیل توضیحات مختصری در خصوص هر بخش ارائه میگردد :

در ذیل توضیحات مختصری در خصوص هر بخش ارائه میگردد :

الف) بخش خط پروازی : به مساحت 2000 متر مربع با طراحی منحصر به فرد احداث گردیده است .

ب) سالن لندینگ گیر : این بخش در فضایی به مساحت 4000 متر مربع در بخش های مختلف طراحی و اجرا گردیده است . سالن اصلی تعمیرات که دارای یک کرین به صورت منوریل با ظزفیت 5/3 تن و قابلیت چرخش 360 درجه می باشد . بخش سالن تعمیرات شامل شاپ های مختلف از جمله بخش های زیر می باشد :

Clean Room

Paint Room

Cool Room

Hot Room

Tool house

Sheet Metal

ج) بخش کارگو : این بخش در فضایی به مساحت 1000 متر مربع در دو بخش اداری و صنعتی احداث گردیده است .

د) محوطه رمپ : محوطه رمپ که در ظلع جنوبی کل مجموعه واقع شده است به مساحت 22000 متر مربع می باشد و جهت پارک هواپیمای تعمیراتی اجرا گردیده است .

این بخش در دو قسمت احداث گردیده که یک قسمت به مساحت 15000 متر مربع آسفالت و بخش دوم به جهت مقاوم بودن در برابر بار جک های 120 تن جهت باز کردن چرخ های هواپیما اجرا گردیده است .

امکانات تاسیساتی پروژه :

  • حفاظت ارت مجموعه توسط چهار حلقه چه که در چهار گوشه مجموعه حفر گردیده است تامین میگردد که شیت مقاومت 35/0 اهم بر روی رینگ اصلی ارت مجموعه یکی ار بهترین اجراهای حفاظت ارت می باشد .
  • سیستم هوای فشرده در قسمت های مختلف سالن لندیگ گیر و کارگو و محوطه رمپ مورد نیاز بوده اجرا گردیده است .

سردخانه :

جهت نگهداری مواد شوینده قطعات هواپیما سردخانه ای در این سوله پیش بینی شده است که کمپرسور از نوع Bitzer آلمانی و کندانسوررهای شرکت تبادل کار و اپراتورهایی که سردخانه را تا دمای 5+ درجه نگه می دارد که نشانگر استفاده از بهترین برندها در پروژه ها می باشد و با رطوبت 35 درصد جهت مواد شیمیایی ( رنگ ، تینر ، روغن و … ) اجرا گردیده است .

موتور خانه:

در موتورخانه جهت تامین فشار آب سیستم از بوستر پمپ دور متغیر به کاررفته و جهت گرمایش از کف دو عدد دیگ فولادی پاکمن با ظرفیت 500000Kcal/nr و جهت تامین آبگرم مصرفی از دو دستگاه منبع کویل دار ایستاده 2000 لیتری و پمپ های خطی گرانفوس استفاده شده است .

برای سیستم گرمایشی کفی نیز تعداد دو عدد مبدل حرارتی ، 4 عدد پمپ زمینی و 2 عدد پمپ خطی گرانفوس جهت تامین 55 درجه سانتیگراد در سالن ها طراحی شده است .

همچنین سیستم هوای فشرده در داخل موتورخانه از کمپرسور هوا با ظرفیت 9/6 متر مکعب بر دقیقه و مخزن باد با ظرفیت 5/2 متر مکعب بر دقیقه و در ایر تشکیل شده است .

همچنین جهت رسوب زدایی از دستگاه های رسوب زدای هیدروپت انگلستان به جای استفاده از سختی گیر و زمینی در جهت کاهش مصرف انرژی و محافظت از مدار لوله کشی در مقابل رسوب و خوردگی استفاده شده است.

سایر پروژه ها